Az Európai Bizottság hétfőn jelentette be, hogy hivatalos átvilágítást indít annak megállapítására, hogy az Apple és a Google tulajdonosa, az Alphabet indokolatlanul előnyben részesíti-e a saját alkalmazásboltjait, valamint hogy a Facebook tulajdonosa, a Meta hogyan használja fel reklámozásra a személyes adatokat. A vizsgálatok a digitális piacokról szóló törvény (DMA) hatálya alá tartoznak, amely a legnagyobb online platformok dominanciája ellen hivatott fellépni, és e hónap elején lépett hatályba. A DMA célja, hogy a nagy technológiai vállalatok olyan változtatásokat léptessenek életbe, amelyek lehetővé teszik a nagyobb versenyt a digitális piacokon – írja a The Financial Times.
Ha a vállalatok nem tartják be a szabályokat, súlyos bírságokra számíthatnak, amelyek a forgalmuk 10 százalékát is elérhetik.
A jogszabály előírja, hogy a vállalatoknak lehetővé kell tenniük, hogy a felhasználókat a saját platformjukon kívüli termékekhez irányítsák anélkül, hogy ezért díjat számítanának fel. Azt is kimondja, hogy a rangsorolt keresési eredményeket kínáló platformoknak „tisztességes és megkülönböztetéstől mentes” módon kell listázniuk a harmadik féltől származó szolgáltatásokat.
A Bizottság amiatt aggódik, hogy az Apple és az Alphabet olyan „korlátozásokat és megkötéseket” vezetett be, amelyek megnehezítik a fejlesztők lehetőségeit más szolgáltatások népszerűsítésére. Hozzátette, hogy többek között a Google Shoppingot és a Google Flightsot vizsgálja azért, hogy kiderüljön, a vállalat előnyben részesíti-e ezeket a keresési eredményekben.
Emellett azt is vizsgálja, hogy az Apple lehetővé teszi-e a felhasználók számára, hogy az iOS operációs rendszerből „könnyen eltávolíthassanak bármilyen szoftveralkalmazást”, és megváltoztathassák az alapértelmezett beállításokat, böngészőket, keresőmotorokat.
Andreas Schwab európai parlamenti képviselő szerint összességében történt néhány változtatás a techóriások működésében, de ez még mindig nem elég.
Visszavágtak a nagyok
A technológiai vállalatok hétfőn reagáltak a feltételezésekre. Az Apple biztos abban, hogy megfelel a DMA-nak, és hozzátette, „továbbra is konstruktívan együttműködünk az Európai Bizottsággal a vizsgálatok alatt”. Az Amazon szintén úgy gondolja, hogy így jár el.